facebook instagram

sobota, 24 sierpnia 2024

w górach: Jagnięcy Szczyt

widok z wierzchołka

Mierzący 2229 m n.p.m. Jagnięcy Szczyt położony jest w Tatrach Wysokich, na Słowacji. Prowadzi na niego niezwykle atrakcyjny widokowo żółty szlak z Białej Wody Kieżmarskiej, który w wyższej części ubezpieczony jest łańcuchami, a część graniowa jest dość mocno eksponowana.

Jagnięcy siedział nam w głowach mniej więcej od dwóch lat i po powrocie z wcześniejszego wypadu w góry, postanowiliśmy, że będzie głównym celem kolejnej wycieczki. Z domu wyjechaliśmy o 4.00 nad ranem, a o 7.15 byliśmy już na szlaku. Wyszliśmy niebieskim szlakiem z Matlar, który dość szybko łączy się z żółtym prowadzącym na sam wierzchołek. Pierwsze dziewięć kilometrów naszej wędrówki to szybki marsz wygodną drogą prowadzącą do Schroniska nad Zielonym Stawem (Chata pri Zelenom plese) znajdującego się w Dolinie Zielonej Kieżmarskiej na wysokości 1550 m n.p.m.

Schronisko położone jest nad brzegiem Zielonego Stawu Kieżmarskiego, widoki są stamtąd naprawdę przecudne (widać m.in. Mały Kieżmarski Szczyt, Kozią Turnię, Jastrzębią Turnię, Łomnicę), a samo miejsce jest wyjątkowo klimatyczne z bardzo miłą obsługą.

Dalej idziemy żółtym szlakiem, wędrujemy pośród kosodrzewiny, coraz bardziej nabierając wysokości. Docieramy do Doliny Jagnięcej, gdzie znajdują się trzy niewielkie stawy, m.in. Czerwony Staw Kieżmarski, tuż obok którego przechodzimy oraz nieco dalej Modry Stawek.

Szlak pnie się coraz mocniej w górę, docieramy do miejsca ubezpieczonego łańcuchami, po których przejściu, wspinamy się skalistym żlebem na przełęcz Kołowy Przechód (2118 m n.p.m.).

Z przełęczy udajemy się w prawą stronę, gdzie szlak wiedzie granią, a adrenalina rośnie. Jest dość stromo z dużą ekspozycją, ale taż bardzo atrakcyjnie pod względem widokowym. W wielu miejscach konieczne jest użycie rąk.

Po około pół kilometra od przełęczy docieramy do szczytu. Pogoda jest idealna, a przed nami rozpościerają się wspaniałe panoramy na Tatry Wysokie oraz Tatry Bielskie. Widać stąd m.in. Łomnicę, Kieżmarski Szczyt, Durny Szczyt, Kołowy Szczyt, Baranie Rogi, Wysoką, Lodowy Szczyt i wiele innych.

Na szczycie jesteśmy jakieś czterdzieści minut. Schodzimy tą samą trasą.

Zejście z Kołowego Przechodu

Widok na Dolinę Jagnięcą i otaczające ją szczyty

W Dolinie Jagnięcej spotykamy niezbyt płochliwe kozice. Podziwiamy je z komfortowej (dla nich i dla nas) odległości i wędrujemy dalej w dół.

Wycieczkę kończymy w Matlarach. Jeśli chodzi o trudność to dla każdego będzie to kwestia indywidualna, w przewodnikach szczyt określany jest jako trudny lub bardzo trudny, z podobnym zdaniem spotkałam się na różnych grupach tematycznych. Dla nas była to wspaniała przygoda, a wędrówka odcinkiem graniowym dała dużo radości.

Cała trasa (w obie strony) to 23 km z sumą podejść 1462 m.

1. Ależ widoki! 😍 Uściski! flowersblossominthewintertime.blogspot.com

2. Wędrowanie z Tobą to sama przyjemność. Pozdrawiam, dobrego weekendu!

1. Zdjęcia zapierają dech w piersiach. Jak się nazywają te różowe kwiaty w tatrzańskich dolinach? Muszę poszukać. Brawo Wy! Dobrego tygodnia🤗

2. Dziękuję pięknie!:)
      To Wierzbówka kiprzyca, też ją uwielbiam<3
      Wspaniałego tygodnia:)

3. Oczywiście znalazłam opis w necie. Okazuje się, że występuje w Europie, Azji i Ameryce Płn. I jest to roślina jadalna. Regoularnie oglądam pana Łuczaja na youtube i poznaje nowe zastosowania ziół.
      Życzę Wam jeszcze wielu takich pięknych wyjazdów. 🙂 Pozdrawiam serdecznie 🤗

3. Przepiękne widoki! jak ja dawno nie chodziłam po górach. Obecnie podejrzewam, że wyzwaniem dla mnie byłaby Połonina Wetlińska, a co dopiero marzyć o takim szczycie.

4. Jakie wspaniałe zdjęcia majestatycznych pasm gór! :)

5. An incredibly beautiful tour. The landscape is breathtaking.

6. Piękne widoki, nawet zwierz gdzieś sie przewinął

7. Wow so hard, but so beauty too

8. Przepiękne zdjęcia :) niezapomniane widoki, pogoda idealna, wspaniała wyprawa, gratuluję serdecznie :)

9. Wow, nawet na takie wyprawy umiesz zachwycić stylizacją! Ekstra i przepiękne widoki!

1. Dziękuję:) przede wszystkim miało być wygodnie, ale jakoś tak mi się udało zgrać kolorki;)

10. Przepiękne widoki górskie. Podziwiam też kondycję i stylizację. :)

11. Kingo, jestem pod ogromnym wrażeniem zarówno Twojego opisu wędrówki, jak ich zdjęć. Coś majestatycznie wspaniałego, zdjęcia zapierają dech w piersiach, naprawdę. Wyglądasz wspaniale na tle tych skał. Świetna wyprawa, warto wstać w środku nocy dla takich widoków. Pozdrawiam serdecznie, posyłam uściski!

1. Dziękuję pięknie Joasiu! Tak, dla gór warto wstać wcześniej. Normalnie pobudki o takiej porze są dla mnie nieludzkie, ale przed każdym wyjazdem w góry ekscytacja sprawia, że ciężko mi zasnąć i budzę się zanim budzik zdąży zadzwonić.
      Pozdrawiam:*

12. Jak ja zazdroszczę tym ludziom którzy tam mieszkają...
    Przepiękna fotorelacja :)

13. Widoki zapierają dech, jak tam pięknie!

14. Przyszłam raz jeszcze obejrzeć Twoje piękne zdjęcia, podziękować Ci za życzenia i komentarze i życzyć dobrego, udanego weekendu. Uściski i serdeczności, Kingo.

15. Ale fantastyczna wyprawa!!!
    Zdjęcia przepiękne!!!

16. Love seeing the magnificent landscapes that you're discovering. <3

17. Kochana! Przepiękne widoki, ale aby je zobaczyć naprawdę trzeba się natrudzić. Dosyć ekstremalna wycieczka, ale wspaniała! Super, że udało się Wam wejść na ten szczyt. A jak nogi? Bardzo bolały po takim spacerze?
    Serdecznie pozdrawiam 🙂

1. Dziękuję pięknie:) Ten szczyt marzył mi się już chwilę, więc radości było co niemiara i po drodze i gdy już z niego zeszliśmy.
      Nogi nie bolały, bo już przyzwyczajone do łażenia po górach, zresztą przez cały rok biegam dużo i na schodach też trenuję, więc kondycyjne przygotowanie jest. Bardziej się zastanawiałam czy technicznie/ekspozycyjnie będzie trudno. Ale chyba to był już odpowiedni czas na tę górę.
      Pozdrawiam, dobrego tygodnia:)

18. No faktycznie nie wydaje się łatwy, więc podziwiam <3, ale widoki przepiękne, malownicze, no po prostu cudowne <3. Już sam początek trasy przy schronisku mnie zachwycił <3

1. Dziękuję:) Sporo ludzi idzie tylko do schroniska, bo to bardzo przyjemna wędrówka z pięknymi widokami, a i to miejsce jest samo w sobie świetne.
      Pozdrawiam:)

19. What an amazing trek! The landscape is stunning!
    Have a wonderful September,
    S

20. Bajeczna relacja! 😍
    Gratuluję zdobycia szczytu. To nie lada wyczyn! 🤗🧡🧡

21. Po raz pierwszy slysze o tym szlaku, wyglada na trudny . Widoki zapieraja dech w piersiach, matka natura wie co robi :-)

22. Przepiękne zdjęcia. Gratuluję i podziwiam wspinaczkę jaką przeszłaś, aby osiągnąć szczyt <3 <3 Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego Kochana :) :)